© r e t m e t r o . n l | Disclaimer | Contact

Nieuwe ontwikkelingen bij aanpassing metrokop...

De laatste afwerking van de binnenkant van het dak is door Jan geschied met polyester. De resterende metalen delen, binnen in het dak,  zijn met primer geschilderd ter voorkoming van roestvorming. Het dak is nu klaar om te worden geplamuurd, geschuurd en afgelakt.

Na veel werk aan de carrosserie werd het electrische deel weer opgepakt. Als eerste kwam de bestemmingfilm aan de beurt. Gereinigd en daarna de test met de TL-verlichting.

Ondanks dat er in de 28 jaar van trouwe dienst veel gereviseerd is aan het rijtuig bleken alle electrische schakelaars zwaar verontreinigd.  Het positieve is dat de kwaliteit van het gekozen schakelmaterieel zo hoog is, dat na een grondige schoonmaakbeurt alle schakelaars er weer als nieuw uitzien en weer tientallen jaren zonder onderhoud kunnen functioneren.

Veel standaard functies van het rijtuig en de bestuurderscabine kunnen met ouderwetse relaistechniek worden uitgevoerd.  De fabrikant had gekozen om diverse electrisch-functies te verdelen over zowel de A- als B-cabine. Dit resulteerde voor de simulatie in het feit dat de B-cabine van de 5111 geen ondersteuning kreeg van de relaiskast uit de A-cabine.  Om de problemen van o.a. de baanspanning, stroomafnemers, rijtuigverlichting en motorgenerator etc. op te lossen, is een relaispaneel gebouwd met orginele Smitt relais. De Smitt relais zijn ook van een hoge kwaliteit en worden nu toegepast ter ondersteuning van de gewenste simulatie. Op de foto's ziet u het nieuwe paneel voor de inbouw in het rijtuig.

Wanneer een passagier aan de noodrem trok ging bij de bestuurder de rode storingsmelder LS6 branden en tevens een herhaalde signalering met een zoemer totdat de noodremtrekker weer in de normale positie was teruggedraaid. In het eerst volgende station diende de bestuurder uit te zoeken in welk rijtuig en in welke bak aan de noodrem was getrokken. Dit kon hij snel vinden door naar de zijkant van de rijtuigen te kijken.  Er gaat een lampje branden boven de bestuurderscabine in het rijtuig waar terecht of onterecht aan de noodrem werd getrokken. Inmiddels is deze functie in de 5111 weer actief en geeft een bijzondere sfeer aan het rijtuig.

Achter de bestuurder bevindt zich het automatenpaneel, waarin zich naast zekeringautomaten ook enkele relais bevinden. De relais in deze kast zijn ook hersteld en dienen voor de verlichting, verlichting van het reclamebord en bestemmingsfilm, voetverwarming en de noodverlichting. Na het afbouwen van de deels nieuwe bekabeling is ook deze kast gereinigd.